Waarom acquisitie in de zomer wél kan! Of moet?

Acquisitie, wat is het ook alweer? Wat definities die je tegenkomt wanneer je dit aan Google vraagt:

Acquisitie omvat het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten.

Acquisitie is letterlijk het verkrijgen van iets, of verwijst naar het verkregene.

Acquisitie is het aankopen van nieuwe aandelen (of bedrijven) door een bedrijf. Ook het winnen van een nieuwe klantenkring wordt soms een acquisitie genoemd.

Helder. En noodzakelijk voor ieder bedrijf, op welke manier dan ook. Zonder (nieuwe) klanten/opdrachten geen omzet.

Wanneer je verkoper bent of een bedrijf start of hebt moet je dus acquisitie ‘plegen’, zoals dat heet. Maar wanneer doe je dat? Het juiste antwoord is niet: op het moment dat je omzet nodig hebt of wanneer een opdracht afloopt. Nee, het juiste antwoord is: altijd.

Altijd? Jep! Nee, niet perse 40 uur in de week maar je moet altijd je ogen en oren open hebben en op kansen afstappen wanneer deze zich voordoen. Een prachtige lead maar je hebt geen ruimte voor meer werk? Toch er op af gaan! Je huidige opdrachten houden een keer op dus dit kan voor de langere termijn een goede klant zijn. Wanneer je hem nu laat gaan is hij misschien voor altijd naar de concurrent.

Een fout die veel verkopers en ondernemers maken is denken dat het nutteloos is om in de zomer acquisitie te doen. Onzin! Opmerkingen als, iedereen is op vakantie of de industrie ligt nu op z’n gat zijn geen goede argumenten. Natuurlijk is niet iedereen op vakantie, jij mag toch ook niet tegelijk met al je collega’s? (oké de bouw even uitgesloten) En wanneer het rustig is in bepaalde branches, is dat juist een goed moment om acquisitie te plegen want er is meer tijd en mensen zitten vaker op kantoor. Gewoon doen dus. Een bezoekje van een mogelijke nieuwe leverancier of een afspraak buiten de deur kan juist een welkome afwisseling zijn in deze tijd.

Werk je in een branche die niets merkt van de ‘rustige zomer’? Dan maakt het dus helemaal niet uit! 😉

Share
Janneke

Comments are closed.