3 stappen om je doelgroep te bepalen

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Het klink als het intrappen van een open deur maar één van de belangrijkste dingen (al dan niet de belangrijkste) die je nodig hebt om je business te laten slagen is het vinden van klanten. Zonder klanten geen werk en zonder werk geen inkomsten.

Maar hoe kom je nou aan klanten?

Als eerste moet je gaan nadenken over je doelgroep, wie zijn mijn potentiële klanten? Voor wie zijn mijn diensten of producten interessant? Je product of dienst is vaak niet voor iedereen op deze wereld interessant (enige uitzonderingen daar gelaten). Wanneer je je niet richt op een bepaalde groep voelt niemand zich echt aangesproken en gaan ze geen actie ondernemen omdat ze niet het idee hebben dat dit speciaal voor hen is.

Wanneer je een nieuw product op de markt gaat brengen, start met je bedrijf of merkt dat de markt is veranderd is het van groot belang dat je je doelgroep in kaart kunt brengen. Voor wie is jouw product of dienst bedoeld en voor wie heeft dit toegevoegde waarde.

Het bereiken van de juiste doelgroep is cruciaal om je onderneming te laten slagen. Het is voornamelijk die groep die uiteindelijk jouw product of dienst gaat afnemen.

Wanneer je hebt bepaald wie je doelgroep is en wat je doelgroep wilt, dan kun je jouw product en strategie hier op aanpassen.

1.    Specificatie

Het is belangrijk dat je durft te specificeren op wie je je wil richten, we kunnen niet iedereen van dienst zijn. Je hebt een grotere kans van slagen als je je op een specifiek doelgroep richt. Heb je bijvoorbeeld wel de capaciteit om je bijvoorbeeld op grote bedrijven te richten? En zo zijn er nog meer dingen die je je af kunt vragen die je automatisch helpen bij het specificeren.

2.    Segmenteren

Daarnaast kun je de markt segmenteren. Dit houdt in dat je je markt opdeelt in duidelijke groepen. Denk hierbij onder andere aan segmentatie op de volgende gebieden:

  • Geografisch; waar zitten mijn potentiële klanten?
  • Demografisch; leeftijd, geslacht, religie, omvang
  • Sociaal/economisch; opleiding, inkomen, beroep, branche
  • Psychografisch; gedrag

3.    Analyse

Bij de analyse van de doelgroep beantwoord je de volgende vragen:

  • Wie?
    Wie zijn mijn potentiële klanten? Wie kopen soort gelijke producten of diensten?
  • Wat?
    Wat doen mijn potentiële klanten met deze producten of diensten?
  • Waar?
    Waar kopen potentiële klanten dit soort producten of diensten?
  • Wanneer?
    Wanneer kopen potentiële klanten deze producten of diensten?
  • Waarom? Waarom kopen potentiële klanten deze producten of diensten? Of waarom niet?

De antwoorden op deze vragen kun je vaak niet allemaal zelf geven, e.e.a. is misschien al onderzocht of op internet te vinden maar meestal moet je hiervoor je potentiële klanten benaderen door middel van een marktonderzoek.

Je kunt er voor kiezen dit onderzoek zelf te doen of een extern partij te vragen dit voor je te doen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van online enquêtes of door persoonlijk contact te zoeken. Het ligt aan de markt wat de meest effectieve manier hiervoor is.

Doordat je deze antwoorden uit de markt haalt en ze niet zelf probeert te beantwoorden heb je ook gelijk contact met je potentiële klanten (zonder dat je gelijk iets wil ‘verkopen’) en kun je beginnen een relatie op te bouwen.

Wanneer je na zorgvuldig onderzoek jouw doelgroep hebt gevonden en vastgesteld hebt wat de behoefte is, is het zaak hier niet te veel vanaf te wijken, zeker niet in je communicatie. Je moet jouw bedrijf en wat je aanbied in enkele zinnen kunnen omschrijven en er voor zorgen dat je gekozen doelgroep zich hierdoor aangesproken voelt.

Niet vergeten!

Hieronder 3 punten die je zeker niet moet vergeten wanneer je onderzoek doet:

  1. Hoe ga je je doelgroep bereiken? Zitten je potentiële klanten op social media, gaan ze naar beurzen, lezen ze nieuwsbrieven, etc.
  2. Ga alvast nadenken over de juiste prijs? Wat is je product of dienst waard? Wat vragen je concurrenten?
  3. Over concurrenten gesproken, wie zijn dat en wat onderscheidt jou of je product van hen? Waarom zou je doelgroep voor jou kiezen? Bied je hetzelfde aan voor een lagere prijs of ben je gewoon beter? Waar blijkt dat uit?

 

Veel succes bij het bepalen van je doelgroep! Kom je er niet uit of heb je vragen? Neem dan gerust contact op!

Groetjes,
Janneke

Share
Janneke

One Response to “3 stappen om je doelgroep te bepalen

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *