Hoe haal ik m’n target??

Aaargh, we zitten alweer in augustus en nog maar iets meer dan 4 maanden om je target te halen. No worries als je op schema zit. Maar wat als je dat niet zit? Dan ‘moet’ je je uitdagende maandtarget nu gaan halen plús wat extra’s om het jaar goed te maken.

Help!

Hoe ga je dat nu aanpakken?

Hieronder 4 stappen om hier meer grip op te krijgen:

1. Waar sta je?

Breng in kaart waar je op dit moment staat. Hoe erg is de schade 😉

Beantwoord oa de volgende vragen:

  • In welke maanden heb je welke omzet gehaald en wat heb je hier voor gedaan?
  • Is er een lijn in te vinden?
  • Hoeveel klanten/opdrachten had je nodig om tot deze omzet te komen?
  • Wie zijn je belangrijkste klanten en zijn daar nog meer mogelijkheden?
  • Hoe lang duurt gemiddeld een ‘verkooptraject’?
  • Welke (grote) opdrachten heb je verloren en waarom?
  • Wat zit er nog in de pijplijn en hoe ‘zeker’ is het dat dat gaat vallen?

2. Marktonderzoek(je)

Natuurlijk is dit gedaan toen je je verkoopplan voor dit jaar maakte. Maar er is een rede waarom je achterloopt toch? Is er misschien iets veranderd? Welke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden die je niet ingecalculeerd had? En had dit gevolgen voor jou?

Tegelijkertijd ontdek je wellicht ontwikkelingen die er nog niet waren of die je gemist had die je nu juist kunnen helpen aan meer opdrachten/omzet.

3. Nieuw plan

Wat zijn de (nieuwe) mogelijkheden voor de laatste 5 maanden. Kijk hierbij eerst naar het ‘laaghangende fruit’, wat is er op korte termijn op een makkelijke manier mogelijk. Welke offertes bij goede klanten staan bijvoorbeeld nog open?

Daarna ga je na met welke bedrijven/personen waar je dit jaar contact mee hebt gehad, die serieuze aanvragen hebben gedaan maar waarna het daarna stil werd. Neem weer even contact met de op om te checken of eea dit jaar nog gaat spelen. Indien ja, zorg dat dat je er kort op zit en je de order dit jaar ook nog binnenhaalt. Indien nee, laat ze dan voor de langere termijn en besteed er dit jaar niet teveel aandacht meer aan.

Wanneer er ontwikkelingen zijn of je hebt een idee gekregen waarmee je je omzet kunt vergroten, maak hier dan op korte termijn een plan van aanpak voor. Je hebt nu geen maanden meer om dit over uit te smeren. Des te eerder je begint des te groter de kans dat het je aan de doelstellingen helpt.

Bekijk ook naar de mogelijkheden die je hebt om bijvoorbeeld korting te geven wanneer een klant dit jaar nog besteld. Of andere ‘acties’ die je kunt verzinnen om er voor te zorgen dat je klant eerder beslist. Je kunt hiervoor verschillende closingstechnieken gebruiken.

4. Maandelijkse evaluatie

Je moet er nu even op blijven zitten, wat werkt wel en wat niet? Doe meer van de dingen die wél werken. Werkt het om de vaste klanten te benaderen met een actie? Doen! Werkt dat niet? Stoppen! Check dit regelmatig!

Je kunt eea bij schaven, anders in richten en opnieuw proberen maar dat helpt je waarschijnlijk niet op korte termijn aan je omzetdoelstellingen. Dat wil overigens niet zeggen dat je het helemaal niet moet doen, je wil volgend jaar tenslotte ook je target halen. Maar dan doe je het met een ander doel.

Tot slot

Lukt het halen van je target niet maar je hebt er wel alles aangedaan? Wees niet te hard voor jezelf. Er zijn soms nu eenmaal externe of onvoorziene factoren waardoor dit kan gebeuren. Dat zien we uiteraard in december, voor nu: ga er voor! Doe net dat stapje extra voor je klant en voor jezelf!

Succes!

Share
Janneke

Comments are closed.