4 vragen die je sowieso moet stellen aan een nieuwe klant voor een optimale relatie

Wanneer je een nieuwe klant hebt binnengehaald is het zaak om hem of haar zo goed mogelijk te behandelen zodat deze nieuwe klant een vaste klant wordt! Je moet gaan werken aan je klantrelatie. Om dat goed te kunnen doen is het belangrijk om gelijk vanaf het begin een aantal zaken in kaart te brengen.

Het makkelijkst (en het beste) is om dit gewoon te vragen aan je klant. Die voelt zich dan meteen serieus genomen wat ook weer bijdraagt aan de relatie. Zorg ervoor dat je in ieder geval de volgende 4 vragen heb gesteld

1. Wat verwacht de nieuwe klant van jouw als leverancier?

In welke business je ook zit of wat voor product of dienst je ook aanbied, je wordt voor je klant een leverancier. En ook als jij zelf denkt dat je alles als leverancier goed voor je klanten hebt geregeld zijn er altijd verwachtingen die je niet kunt voorzien. Vaak heeft iedere klant weer andere verwachtingen. De enige manier om deze te managen is om dit uit te vragen.

De ene klant verwacht bijvoorbeeld een adviserende rol van een leverancier. Iemand die meedenkt wanneer er een aankoopt wordt gedaan en wijst op eventuele afwijkingen. De volgende klant zit daar juist helemaal niet op te wachten en weet zelf heel goed wat hij wilt. Deze hebben dus een totaal verschillende aanpak nodig.

2. Wat is belangrijk voor de nieuwe klant

De volgende vraag is wat de klant belangrijk vind tijdens een aankoopproces en jullie relatie. Ook dit is vaak voor iedere klant weer anders.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Snelheid van reageren
  • Levertijd
  • Prijs
  • Bestelmogelijkheden
  • Klantenservice

Wanneer je dit gelijk in kaart brengt kun je hier in het vervolg rekening mee houden. Als je weet dat levertijd voor je klant niet zo belangrijk is maar prijs wel, kun je wanneer je een keer krap in je voorraad zit deze klant een korting aanbieden zodat je wat later mag leveren.

3. Op welke manier communiceert je klant het liefst?

Zeker in deze tijd van talloze mogelijkheden is het zaak te weten wat de voorkeur van je klant heeft. Veel wordt per mail gedaan maar ik merk zelf dat een sms-je of appje naar klanten helemaal zo gek niet meer is terwijl dit nog niet zo lang geleden als te persoonlijk werd gezien. Vaak gaat de communicatie op deze manier sneller.

Wil je iets bespreken en raad ik nog altijd aan even de telefoon te pakken. Je kunt dan direct doorvragen en in sommige gevallen ontstaan er misverstanden door het verkeer interpreteren van tekst. Dat is telefonisch ook veel beter te voorkomen.

Overleg even met je klant wat het handigst voor beide partijen is zodat je het effectiefst communiceert en zonder irritaties.

4. Welke behoefte vervul je met jouw product / dienst?

Dit is een vraag die je wellicht (bij voorkeur) al in het voortraject beantwoord hebt gekregen. Maar mocht dit nu niet het geval zijn probeer het dan alsnog te weten te komen. Waarom heeft je nieuwe klant jouw product of dienst aangeschaft?

  • Wat los jij op voor je klant?
  • Wat schiet hij er mee op?
  • Wat voor doel bereikt hij nu jouw diensten afneemt?

Je kunt een betere relatie opbouwen met je klant wanneer je weet wat hem of haar drijft. Je kunt beter meedenken, specifieker aanbieden en je draagt geen voordelen of nadelen aan die er voor deze klant toch niet toe doen. De klant zal zich veel meer aangesproken voelen.

Share
Janneke-deKreij

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *