Frustratie over missende maar noodzakelijke skills

Ik bel een willekeurig bedrijf;

Dame/heer aan de andere kant:
“Eén momentje hoor…” -klik-
“Hahahahaha.. goeie zeg.. ” “Volgend weekend weer? ” “Oke doeiiii”
“Hallo, zegt u het maar.”

Ik (met stomheid geslagen): “Goedemorgen, u spreekt met Janneke de Kreij. Ik ben op zoek naar…”
Andere kant: “‘zucht’ ff zoeken hoor…. Ja ik heb het. ” -klik-

Het belang van communicatieve (en commerciële) vaardigheden op iedere plek/functie van een bedrijf is nog niet overal doorgekomen.
Hoe is het mogelijk dat iemand op zo’n belangrijke plek, namelijk het 1e contact van vele mogelijke klanten, totaal geen training krijgt in hoe ze een klant te woord moeten staan.
Naast het feit dat ze moet snappen hoe het ‘in de wacht zet’ systeem werkt is beleefdheid blijkbaar ook een vak apart.

Maar er zit nog veel meer potentie in naar mijn mening. Hoe waardevol zou het zijn wanneer iedereen in de organisatie die in contact komt met klanten niet alleen communicatief vaardig wordt maar ook een stukje basis commerciële vaardigheden meekrijgt. En dan bedoel ik niet dat ze keihard kunnen onderhandelen over prijzen of een order via de telefoon kunnen closen, maar wel dat ze bijvoorbeeld weten wat ze kunnen vragen om zo meer informatie over een bepaalde prospect te krijgen.

Vanuit de techniek weet ik dat engineers vaak langer bij de klant op een klus zitten dan dat de accountmanager tijd krijgt om een bezoekje te plegen. Zo’n engineer kan met een beetje hulp prima in staat zijn om nieuwe kansen te ontdekken voor de organisatie welke de accountmanager op zijn beurt weer kan opvolgen. Het blijkt in de praktijk ook vaak dat techneuten onder elkaar vaak andere dingen bespreken dan dat er tijdens een verkoopgesprek naar boven komt.

Maar denk ook aan receptiemedewerkers, assistenten, office managers etc. Wanneer zij een prospect aan de telefoon krijgen die op zoek is naar de manager (die natuurlijk in vergadering zit) kunnen zij met een paar simpele vragen zo de waarde en urgentie van deze prospect beoordelen en hier een gepaste opvolging aangeven.
Eens? Ik spar hier graag eens over want hoe ver ga je hierin? En wat zijn de mogelijkheden/verwachtingen?

Share
Janneke

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *