Heb je de opdracht?

Hoe goed je aanbod ook aansluit op de behoefte of hoeveel problemen van je klant je allemaal kunt oplossen, je bent pas echt tevreden wanneer de klant z’n handtekening zet. De opdracht, een order, de deal closen… hoe je het ook noemt; hier draait het om!

De (het liefst positieve) beslissing van je klant = het uiteindelijke doel van je verkoopgesprek

Word je inspanning beloond ja of nee? Een spannende fase; wat als hij niet wilt, eea nog niet duidelijk genoeg is, wellicht nog meer korting verwacht of nog niet klaar is om te beslissen??

De vragen die in ons hoofd rondspoken plus de angst voor afwijzing om die order mis te lopen, maakt dat we nog maar even wachten om ‘de’ vraag te stellen. We bellen hem volgende week wel op.

Maar wat als je concurrent met een vergelijkbaar aanbod nu wel zijn offerte opvolgt? En op het juiste moment belt?

Het ‘vragen’ om de opdracht blijkt een stuk minder ingewikkeld wanneer je tijdens het gehele traject het koopproces samen met de klant in kaart hebt gebracht.

Traject

  • Wat is de planning?
  • Zijn er andere partijen waar eea van afhangt?
  • Wie is beslissingsbevoegd en wanneer is de klant voornemens een besluit te nemen?
  • Wat is voor de klant belangrijk in de besluitvorming?

Door het stellen van onder andere deze vragen werk je samen met de klant naar de order toe.

Natuurlijk betekent dat niet dat je in 100% van de gevallen de order krijgt maar het zorgt er wel voor dat je de juiste inzichten hebt en niet in de onzekerheid zit. Je belt de klant gewoon op de afgesproken datum.

Door dit bij al je klanten toe te passen heb je ook veel beter inzicht in de te verwachten omzet!

Share
Janneke-deKreij

Leave a Reply Text

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *