Verkoopplan

Het opstellen van een verkoopplan kan een tijdrovende klus zijn; hoe pak je dit aan?

In basis bestaat een verkoopplan uit 3 delen:

  1. Doelstelling
  2. Strategie
  3. Actieplan

Doelstelling
Wat is het doel dit jaar? Waar wil je over een jaar staan? Druk dit uit in cijfers bijvoorbeeld:

  • € 100.000, – omzet uit bestaande opdrachtgevers
  • 5 nieuwe klanten met een minimale orderwaarde van €10.000, –

Strategie
Beschrijf de strategie die je gaat uitvoeren om deze doelen te bereiken. Bijvoorbeeld het benaderen van nieuwe markten, uitbreiden producten, samenwerken met partners, etc.

Actieplan
Als laatste maak je een actieplan. Hierin beschrijf je in detail wat er gedaan moet worden. Hier hang je een planning aan en wijs je ook een verantwoordelijke aan per taak. Ook vermeld je wat er nodig is om deze taak uit te kunnen voeren.

Van theorie naar praktijk
Het bovenstaande is makkelijker gezegd dan gedaan! Wat zijn realistische doelen? Of stel ik om te groeien juist veel grotere doelen? En welke stappen horen daar dan bij? Laat Salesdok je helpen, neem contact op voor een afspraak.

 

Share